להגן על המשרדים הפיזיים – בטכנולוגיה המתקדמת ביותר

חיים קפלן מארח נציג כבאות מאוזבקיסטן

תחום גילוי וכיבוי האש קפא על שמריו בשנים האחרונות, בין היתר לאור ההשקעה הגבוהה שדורשת התקינה המודרנית. קבוצת מתאל  הישראלית הצליחה להביא לענף טכנולוגיות פורצות דרך, המאפשרות שליטה מלאה באירועי בטיחות אש החל מסניפי בנקים ועד קומפלקסים מורכבים של מאות אלפי מטרים.

בימינו, רוב החברות והארגונים כבר מכירים את נושא אבטחת המידע, ודואגים להגן על מערכות המחשוב של החברה מפני סכנות כגון מתקפות האקרים, פישינג, כופר, וירוסים וכן הלאה. עם זאת, חשוב לזכור גם את הבטיחות הפיזית ובמיוחד נזקי האש של משרדי הארגון, בדגש על משרדים המצויים במגדלים רבי קומות.

קבוצת מתאל שייסד חיים קפלן, מורכבת מחברת מ.ת.א.ל שהוקמה ב-1996 ועוסקת באינטגרציית מערכות בטיחות האש, ו-MTECH ( R&D  ) שהוקמה ב-2011 ומנוהלת על ידי מר יאיר גינדין ומתמקדת בפיתוח מערכות כריזה גילוי אש בקרה ושליטה לשווקים הבינלאומיים בדגש על תקנים אמריקאיים UL ו- NFPA.

ב-1996 ייסד חיים קפלן את חברת מ.ת.א.ל, שעסקה באינטגרציית מערכות בתחום בטיחות האש. ב-2011 ייסד קפלן את אמטק, שהחלה לעסוק גם היא בפיתוח מערכות גילוי אש וכריזה לשווקים בינלאומיים. בשנים האחרונות, עם העלייה המשמעותית בתקינה הבינלאומית בנושאי בטיחות וכיבוי אש, נמצאת הקבוצה בהליך התפתחות מואץ בישראל וגם בחו”ל, כשהיא פונה בעיקר לשווקים הפועלים ע”פ תקני בטיחות אמריקאיים, ובהם ארה”ב , הודו , גיאורגיה, אוזבקיסטן, והשוק הרוסי.

“מערכות גילוי האש שנפוצות כיום הן לרוב מיושנות מאוד”, מסביר קפלן, שהוא גם מנכ”ל הקבוצה. “מדובר במערכות שיש להן כמה תפקידים. הן מגלות שריפות בבניינים, ואז מתחילות בתהליך ניהול אינטגרטיבי שמפעיל את כל מערכות הבטיחות בבניין בכדי  לאפשר פינוי אנשים באופן בטוח. ע”י יצירת מסדרונות בטוחים מאש ועשן הפניית האנשים על ידי התראות ויזואליות וקוליות ( מערכות כריזה לפינוי ).הפעלת מערכות פינוי עשן ייעודיות , שליטה בדלתות ממודרות וחרום ..

“ואולם, עם ההתקדמות הטכנולוגית והעלייה במספרם של הבניינים רבי הקומות וקומפלקסים , נוצרה בעיה משמעותית – כמות הפעולות שהמערכות הללו צריכות לטפל בהן עלתה בצורה מטאורית. ככל שיש יותר קומות וחדרים, המערכות מורכבות הרבה יותר לתפעול, ולפעמים נוצרת בעיה באמינות של המערכת, כאשר מספר האירועים גדל והולך וכך זמן התגובה של המערכות גדל “.

בקבוצת מתאל רותמים את החידושים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר בתחום המערכות לגילוי וכיבוי אש, על מנת להעמיד פתרון לאתגרים אלה. “הטכנולוגיה שאנו משלבים במערכות שלנו יוצרת הרמוניה בלתי מוגבלת בכמות הפיקודים שהיא יכולה לנהל”, אומר קפלן. “פיתחנו פלטפורמת תוכנה לניהול כל המערך, שמאפשרת בכל רגע נתון לראות ON LINE את הסטטוסים של כל מערכות החרום בבניין, ואף מספקת אפשרויות בקרה על מערכות נוספות, שלא מחוברות ישירות למערכת גילוי האש.

“פלטפורמה זו מאפשרת לצוותים הניהוליים בבניינים לשלוט באופן מלא בכל מערכות הבטיחות בהם. כגון מערכות ניהול עשן ומערכות ניהול סיכונים, וכן מספקת אפשרויות טייס אוטומטי. באופן זה, כוחות הביטחון שמגיעים לטפל באירוע בזמן אמת מקבלים ממשק מידע מלא ומיידי על היקף האירוע והאופי שלו, דרכי הפעולה האפשריות וכן שליטה מלאה על כל מערכות הבניין – 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.

“התוכנה שמאפשרת שליטה מלאה באירוע היא פיתוח של בית התוכנה שלנו, ומיד כאשר כוחות ההצלה מגיעים, הם מקבלים את כל המידע הרלוונטי  בצורה ניגשה בפנלי שליטה ובקרה ייעודיים ( פנל כבאים )FCSP . הקבוצה הינה היחידה בישראל ומהבודדות בעולם שמייצרת ארונות שליטה מסוג זה” והכל באישור תקן UL864 10th edition UUKL.

 

ביקוש גדול באמירויות

הניסיון הרב והמוניטין שזכתה בהם קבוצת מתאל, פתחו בפניה שווקים בינלאומיים נרחבים, והיא לקחה חלק משמעותי בלא מעט פרויקטים בקנה מידה גדול במיוחד. “כך למשל, במונדיאל 2018 התקנו מערכות בשני אצטדיוני כדורגל ברוסיה ( מעל 14,000 רגשים ויח’ קצה ). ביצענו התקנות גם במלון מריוט בבאטומי, החודש סימנו את מלון מריוט בטשקנט, וחתמנו הסכם עם מרכז הבנקאות העולמית בטשקנט 269,000 מ”ר. בכל המקומות הללו, יהיו מערכות מתוצרת ישראל”, מתגאה קפלן.

בנוסף, בחודשים האחרונים, לאחר החתימה על “הסכמי אברהם” בבית הלבן, הצפויים להביא לנורמליזציה של היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין ומדינות נוספות, מאגר הלקוחות הפוטנציאליים של מ.ת.א.ל גדל באופן משמעותי. “איחוד האמירויות הרי ידועה בשלל המגדלים המרשימים שלה, ואנחנו כבר מנהלים מגעים אינטנסיביים עם גורמים בדובאי, כאשר קיים ביקוש גדול במיוחד למוצרים שלנו”, אומר קפלן.

בישראל, לקחה החברה חלק בפרויקטים כגון כלא 10 החדש של צה”ל והקריה המשפטית, קמפוס ארגמן ברמת גן, מגדל C 6 בתל אביב ובו 31 קומות, וכן סניפים רבים של בנק הפועלים.

יתרון נוסף הוא העובדה שהקבוצה סיימה את השגת כל האישורים של התקינה האמריקאית

  UL864 10th EDITION  למוצרי גילוי האש שלה. “כיום, כל מערך גילוי אש מחויב בתקינה, ומדובר בעלויות גבוהות למדי, של קרוב לחצי מיליון דולר עבור תקינה אמריקאית”, אומר קפלן. “זה אחד הגורמים לכך שבמקומות רבים מאוד עדיין פועלות מערכות מיושנות מאוד – מאחר שנדרש תהליך יקר של תקינה מחדש בעשרות מדינות כדי לבנות מערכת חדשה.

“העובדה שהמוצרים שלנו מותאמים לתקינה האמריקאית, הופכת אותנו לאחת החברות המובילות בעולם מבחינת הטכנולוגיה המובילה ואפשרויות השליטה במערכות גילוי האש”, מסביר קפלן. “כך למשל, התקשורת בין המערכות שלנו מתבצעת בתוך פחות משנייה אחת, גם אם הן מרוחקות מאוד זו מזו מבחינה פיזית.

בנוסף, המערכות שלנו מאפשרות גמישות מלאה בבניית ארכיטקטורת המערכת, מה שמאפשר תוספות, שינויים והרחבות, ללא צורך בשינוי התמהיל המרכזי. כך למשל, ניתן לשלוט במספר מוקדים מנקודה אחת, ואף לאפשר עדיפות למוקד ספציפי. למעשה, אנו מסוגלים לשלוט על ערים שלמות במתכונת של ‘סייף סיטי’, באמצעות תוכנה שאליה ניתן לחבר מספר גבוה במיוחד של מערכות, גם מרוחקות זו מזו”.

הקבוצה מפתחת מוצרים בהסכמי שיתוף פעולה עם קונצרן EATON וקונצרן HALMA – APOLLO

קבוצת מתאל מעסיקה כיום כ-60 עובדים בישראל, ולצד שתי החברות בישראל, היא מקימה בימים אלה חברות ברוסיה, אוזבקיסטן וארה”ב, והודו. “המטרה שלנו היא שעד סוף 2021, תהיה לנו נציגות באמירויות, ואנחנו נמצאים במגעים גם עם גורמים מערב הסעודית”, מגלה קפלן. “בישראל אנחנו כבר די דומיננטיים בנישות מסוימות, ורואים את עצמנו כקבוצה מוטת ייצוא בכל הקשור לטכנולוגיה המתקדמת שלנו”.

 

קישור לכתבה בכלכליסט